This awesome blogger theme comes under a Creative Commons license. They are free of charge to use as a theme for your blog and you can make changes to the templates to suit your needs.
RSS

Tamat Belajar

Assalamualaikum....
Again..i'm back....Ada story :)
Alhamdulillah....tamat pengajian di UPSI... Universiti Pendidikan Sultan Idris....Syukur sgt...
Pelbagai pengalaman, cabaran, ilmu dan kawan....
Banyak benda yang aku dapat daripada aku sem 1...
aku akui aku nei seorang yang panas baran, beremosi dan sukar untuk menyesuaikan diri dengan keadaan...
tp bile dah bercampur dengan pelbagai orang, perangai 2 makin berkurang..boleh la kawal emosi sikit2 walaupun berderai gak air mata nei...huhuhu


Tetapi yea!!!!aku kini berjaya menamatkan pelajaran aku dengan dorongan dan sokongan mak ayah aku...
Bile aku jatuh, bile aku hampir putus asa, bile aku berhadapan dengan masalah..mereka nei lah pemberi semangat...Bile aku ingtkan mereka..aku percaya aku boleh wat..Bile aku fikirkan mereka aku ingin mereka bangga, tersenyum dan gembira...Doa yang selalu aku mintak...aku hanya mahu mak ayah aku gembira...tak ada lain...untuk mengembirakan mereka aku perlu tamatkan pengajian aku dan mendapatkan keputusan cemerlang..Aku percaya mak ayah aku pun sentiasa mengharapkan kejayaan anaknya dan aku, akan cuba laksanakan impian mereka dan pada 4 julai 2013, aku telah mendapat keputusan yang baik dan boleh menamatkan pengajian dengan jayanyaaaaaa!!!!!!!!!!!!!...yehhhhhhh........




Dulu mase budak2, masa sekolah menengah hingga lah ke matrik adalah bercinta dengan mamat nei....Die selalu cakap aku terlalu mementingkan mak ayah aku....heyyyy.....sukati aku lah...mak ayah aku, dah tentu lah aku pentingkan diorang sebab tanpa mereka aku tak akan berjaya menamatkan segalanya kerana aku berjaya disebabkan SEMANGAT mereka.... :)...love u mak abah... (Sekarang mamat 2 dah kawen n ada anak satu dah pun ...huhuhu

2 kisah dulu..nei kisah yang sekarang...banyak gak aku bercintan cintun nei sebelum tamat belajar...playgirl kah aku???hahahaha...oppsss..maruah perlu sentiasa dijaga..ingt..walaupn aku bercintan cintun tetapi time belajar kene lah betul belajar sebab ingt mak ayah la....hehehe...putuz cinta???...fuhhhh!!!banyak kali tapi belajar tetap belajar...jangan terjejas...that me :).. 



Sekarang kite ada bakal suami lah...huhuhu...namanya Azman.. Mohd Azman B Md Yasin...seiring dengan tamat belajar jadi pencarian suami kene lah serius...huhuhu...aku betul2 serius nei...tak main- main dah..... <3 font="" nbsp="">Die ikhlas..die suka aku kerana ati die...sebab ati die suke kat aku...agak2 lau die pejam mata die blh kenali aku x????hehehehe...gurau je...tp die dah bawak aku jmpe mak ayah die....wooooooo...n aku percaya die serius, ikhlas dan sayangkan aku...aku tak perlukan lelaki lain untuk jadi suami aku sebab aku dah ade die Mohd Azman... :)..love u


Sekarang nk cite pasal masa depan...kita hanya mahu merancang....aku nak kawen...hahahaha...of coz lah...sape tak nak kawen????kn?? tapi ada perancangan lain...bila dah kawen nak hidup sederhana jeeee....Aku tak perlukan kehidupan yang mewah sebab aku tak nak anak- anak aku ti tak tahu hargai duit....aku nk kehidupan yang tenang je... so misi akuuu:
1. nk kerete (nk besar senag bawk anak2...hahaha)
2. nk rumah (1 tingkt je...xnk besar2 xlarat nk kemas)
3. nk tanah (nk bercucuk tanam..kononnye..hehe)
4. nk g haji (ngan mak ayah ngan suami n ank2)

Semua nei akan jadi kenyataan.,...oppssss....terberangan lah.,...keje pn belummm tp ini IMPIAN.... MISI ASRIZA :)

Haaaaa.....lupe lak sal kawan...Mekaseh kawan2 yg selalu berada disisi sepanjang 4 tahun...Siti nur kalyisah liyana, saliha, tq so much..xlupe gak..fadhilah, shima, nabila, nashiha sakinah dan semua persap



Semoga apa yang aku buat tidak akan membuat aku lupa pada PENCIPTA..semoga aku sentiasa cuba baiki diri kearah DIE, ALLAH S.W.T 0 comments

tahun baru

Assalamualaikum...
Sebelum memulakan apa2 mulakan lah dengan bismilah...kalimah Allah...
Alhamdulillah dh kita merupakan insan yang terpilih untuk memasuki tahun baru, insan yang berani menempuhi hisup dengan pelbagai cabaran...Semoga kita semua akan menjadi kesayangan Allah...Amin


Sebelum memulakan cerita tahun baru nk cite ckit bab politik...boleh2???xblh nk cite gak...ini hanya pendapat sahaja yang hendak diluahkan....Aku adalah anak PENEROKA..ORANG FELDA tau ke xtau?ok, sekarang aku tgk ramai orang peneroka bangkit nk kan hak mereka, nk mempertahankan hak mereka tapi apa hak mereka yang dipertahankan 2?tanah yang 10 hektr 2 ke?atau duit mereka???jawapannya kedua- dua sekali lah...Ok...pendapat aku sebagai orang muda...ada aku kisah??tetttt....itu lah pendapat kebanyakkan orang muda yang lahir tahun1990 dan ke atas kenapa agaknya?sbb xrasa SUSAH...Tapi bila aku suarakan pendapat aku menyatakan pendapat peneroka yang lain yang mana kerajaan sedang tipu felda...abang aku dengan gahnya berkata...LAU TAK ADA FELDA MEREMPAH LAH HIDUP KAMI.....jadi jelas yang felda sangat memberi kesan kepada kehidupan mak ayah aku dan abg2 aku....Bagi aku...tanah 10 hektr itu bukan aku milik peneroka...milik kerajaan..kerajaan bantu peneroka dengan memberikan tanah 10 hektar untuk diusahakan...tp sebagai peneroka adakah kita hargai, kite kate kerajaan tipu rakyat tapi ada ke kite MEREMPAT?Saham global untungnya sedikit...Itupun untung nak bagi..Tak tahu mane saham 2 dtang dari jual arak ke apa ke....lau takut jangan la ambk duit 2...SIMPLE THINKING....aku bersyukur jadi orang felda...aku berterima kasih pada kerajaan..undi aku untuk BN...hahahaha....oppppssss

Ok selesai sudah luahan pendapat....
jadilah orang yang bersyukur...Alhamdulillah segala puji bagi Allah....
dan aku bersyukur sangat aku mempunyai abang yang sangattt baik hati..hehehe....sanggup tolong keluarkan sedikit wang, masa buah fikiran untuk adik diorang nei...jadi masalah aquaponik/fyp aku dh hampir selesai.....nk tgk design die???ok jap

Hah...nei lah dia...idea asal ASRIZA dekoret die ASRAZI dan pembantunya ASMADI...disebalik takbir AZRINA dan SAIFUL AMRI....Penyuntik semangat merangkap penyelia TUAN ASPAR dan PUAN MARIAMI..Pemantau PROF MADYA DR MOHAMAD..terime kasih semua :)
OPPPSSS...lupe br satu je...nk 4 set....SEMANGAT2...

Semoga tahun ini lebih baik dari sebelum nei...semoga aku mendapat hidayahnya dan jadikan aku orang yang bersyukur dan berikan kesejahteraan kepada semua yang mengenali aku dan seluruh umat islam...amin

0 comments

KEHIDUPAN PRAKTIKAL

Assalamualaikum...
lama tak tulis pape kat bloq nei...tak sempat dan malas nak bukak...
Kehidupan sebagai guru praktikal pn dah berakhir pada 19/10/2012....Seronok??
tentu seronok sebab 4 bulan duduk rumah...tak risau tentang makan, dan pembelanjaan lain...Tentunya tenang duduk rumah sebab hari- hari makan masakan mak...i love my mum :)

Sekolah lak...sekolah lama...masih ada cikgu- cikgu yang kenal dan ramai juga cikgu baru tapi semua itu tak jadi masalah...praktikal perlu diteruskan...kembali sebagai seorang guru praktikal..penerimaan diorg...ermm katenye bangga ada seorang pelajar dari SMK TRIANG 3 boleh berjaya..OPPSSS...silap- silap..saya merupakan pelajar SMK TRIANG 3 bermula dari tahun 2003 dimana sekolah baru dibuka....jadi saya adalah pelajar yang sememangnya mendapat didikan penuh daripada SMK TRIANG 3...jd tak mustahil pelajar SMK TRIANG 3 tak boleh berjaya...Dan ramai kawan satu batch saya juga akan mencapai kejayaan seperti Shahidah insyaallah peguam, syafiqah skrg di upm..kos tak ingat, rahimah (UITM), mai (UPM), Aishah (UMS), Nani (UNIMAS), Nazirah (nurse)..dan ramai ag...tapi yang masuk universiti bukan tak berjaya tapi dengan berjaya dengan pengalaman dan akan lebih berjaya..

Eh2, tercerita panjang sal member lak...Sekolah tdkan...pelajar sekolah makin sikit..banyak kelas yang dh tutup..yang menarik perangai budak SMK TRIANG 3 yang tidak berubah dan makin teruk...(tak tau lak lau time saya ag teruk)..Oleh kerana dah biasa ngn perangai budak felda jadi tak de masalah sangat sbb saya masih rasa pealajr nei ada respect kat cikgu dia...n kelebihan jadi cikgu kite leh marah budak...hahahaha...tak2 maksudnye ada keberanian n keyakinan untuk tegur pelajar terutama dalam kelas...

Seronok mengajar...pengalaman adalah guru yang sebenarnya....lau tidak menghadapi situasi sebenarnya belum tentu tau perasaan mengajar...Seorang guru 2 sangat perlu mengawal emosi supaya pengajaran akan berakhir dengan baik n saya memang terbanyak teremo kat kelas..."sori la my student".

Saya seronok mengajar, menyertai guru lama2 bekerja, bergotong- royong, sesungguhnya pengalaman itu kenangan yang terindah :)...saya rindukan cikgu2 dan pelajar saya..mungkin saya akan datang lagi sebagai guru tetap...Insyaallah

2 DELIMA

 2 MUTIARA


4 MUTIARA


0 comments

new semester

Assalamualaikum!!

Dah masuk semester baru beb..huhu..perasaan????biasa2 je...tp seronk jumpa kwn2..bdk2 umah, kwn kuliah, adik2 junior. Sekarang dah semester 5..dah memang senior la tapi bukan la super senior masih ada yang senior lagi.

Semester lepas dan cuti 4 bulan ini banyak mengajar aku tentang hidup dan macam mana aku perlu corak kehidupan aku. Aku tidak nafikan aku perlukan kawan, bagi aku mereka tempat aku mengadu tapi bukan bermakna mereka perlu sentiasa di sisi aku kerana mereka di hati. Bukan ke ada orang cakap kita perlu menerima orang seadanya baru lah orang akan menerima kita seadanya. Perkara ini yang aku belajar, aku perlu menerima semua jenis kawan aku dan tak nak merungut lagi..hehehe..insyaallah.

Aku mahu hidup berdikari dan perlu hidup berdikari sebab apa yang berlaku pada diri aku adalah disebabkan oleh aku sendiri. Jadi aku perlu lebih kuat dan pandang ke hadapan dan ingat bukan semua orang boleh tolong kita kalau bukan diri kita yang tolong diri sendiri. Oleh itu, aku perlu menjalani kehidupan aku dengan seronok bak kata Hajah Ir. Ashah kehidupan ini akan jadi sedih lau kita yang tidak tahu menghargainya.

Oleh itu, aku akan buat apa saja yang baik untuk aku dan mempedulikan kritikan yang menjatuhkan aku dan sentiasa meminta pandangan mak dan abah seterusnya melangkah dengan yakin ke depan kerana aku tahu setiap orang telah ditentukan takdirnya. Jadi aku perlukan Allah, agar aku tidak terpesong dari jalannya dalam mengejar sebuah kebahagian. Jadi senyum lah anda kerana senyum itu pengubat segala kepahitan. ^_^ <3

1 comments

Macam2 cerita

Assalamualaikum


Lama dah tak menulis pada blog ini, buka pun dah jarang. Bukan apa, dekat rumah guna “broadband” berbayar tapi nanti bila balik upsi “free”..huhuhu


Tetapi hari ini rasa nak menulis pulak. Macam- macam perasaan ada sekarang ini, seronok, sedih, kecewe dan yang paling penting dalam hati ad ataman..hahaha


Eh, lupa pulak nak ucap selamat hari raya adilfitri..maaf zahir dan batin semoga ukhuwah yang terbina akan kekal sepnjang hayat. Kalau nak cerita pasal raya tahun ini, macam-macam ada..tapi yang paling best, aku belajar buat kuih, kemas rumah, pasang tikar, langsir..seronok!!! benda yang jarang aku buat pada raya tahun- tahun lepas..mana taknya, balik- balik rumah saja dah raya tapi tahun nei sepanjang puasa aku kat rumah sampailah hari raya..Walaupun ada jugak rindu dengan kawan- kawan buka puasa sama tapi tak apa lah nanti kitorang boleh puasa sunat sama- sama dan buka puasa sama- sama tetapi yang paling penting tahun ini aku dapat luangkan masa dengan keluarga aku.













Tetapi ada kisah sedih jugak raya tahun ini..aku dilupakan kawan- kawan..kadang-kadang aku terfikir jugak, aku ini ada kawan ke????Agaknya betul kata Wan Mokhtar..walaupun dia bergurau tapi bila fikir balik ada kebenarannya..tahun ini kawan- kawan aku tak datang pun rumah aku..kalau diorang sibuk boleh la dimaafkan ini ada ke dah berkumpul kat triang 3(kampung aku la ni) tapi tak datang rumah aku..sedih sangat alasannya ikut drive pastu drivenya budak kelas aku gak…rasa tak patut tapi aku pun tak pergi rumah diorang..huhuhu..jadi fair la..tak apa lah nanti bila aku dah ada kerete, semua rumah member aku pergi tapikan segan lak kalau pergi sorang jadi korang kena tunggu aku kawen la pulak baru boleh beraya bertemankan hubby aku pergi rumah korang..hahahahahah (cita- cita tinggi ni)


Ok, sekarang nak cerita pasal kawan aku yang baru saja melangsungkan perkhawinannya pada hari ini..waaaaaa…ni la kawan aku sejak dari kecil yang la dia pun tinggal selang sebuah saja daripada rumah aku, jadi memang daripada kecik aku akan berjalan pergi rumah dia, bermain bersama dan sekarang dia main dengan hubby dia pulak la..huhuhu…nama dia Siti Khatijah Abu bakar.. pas khawin ni dia akan duduk dengan hubby dia dekat johor…aku mendoakan mereka bahagia dan aku tumpag bahagia dengan kebahagian mereka..(boleh tumpang- tumpang ke???..layan je la) tak sabar nak tunggu anak daripada diorang..huhuhu
Aku pulak akan sambung semester pada 12 haribulan 9 jadi lagi seminggu saja nak masuk balik..perasaan???sangat takut sebenarnya..mana tidaknya kepala dah penuh dengan game dan cerita tv..huhuhu…Aku amat berharap sangat aku akan tenang pada semester akan datang ini..hati aku tenang, iman aku kuat sebab sekarang aku nak tumpukan perhatian aku pada pelajaran aku..tak nak lah main-main dah sebab sakit sangat hati ini..mungkin belum tiba masanya..aku berdoa kebahagian yang akan aku kecapi adalah kebahagian milik semua orang sebab aku tak nak aku bahagia orang lain kecewe jadi “peace no war” huhuhu

1 comments

kelebihan dan kekurangan

Salam..
Apa nak cerita hari ini erk?????Haa...semalam abang syafiq ada telefon iza(abang syafiq ni iza kenal kat ym) dia kata jadi perempuan ni untung sebab senang masuk syurga. Tapikan dalam neraka penghuni perempuan lebih ramai daripada lelaki, kenapa?? sebab perempuan ada kelemahan yang boleh "dirobohkan" oleh bisikan syaitan. Almaklum la perempuan ada 9 nafsu lelaki pula ada 1 je nafsu jadi perempuan lebih mudah tergoda dan menggoda..huhuhu. Tetapi semua ini adalah kejadian yang dicipta oleh Allah dan Allah tidak akan menjadikan sesuatu itu sia kerana yang baik itu semua daripada Allah.

Sebab itu bile abang syafiq kate perempuan mudah masuk syurga iza jawab je la sebab Allah itu maha adil. Setiap yang lebih ade yang kurang begitu juga yang sebaliknya. Allah anugerahakan 9 akal kepada lelaki untuk mereka lebih berfikir dalam semua hal. Lelaki juga lebih sabar, rasional dan bijak. Daripada segi fizikal pun lelaki mempunyai fizikal yang kuat jikalau hendak dibandingkan dengan perempuan. Jadi Allah tidak akan memberi dugaan yang diluar kemampuan seorang hamba itu. Oleh itu, lelaki lebih diberi tanggungjawab dalam menjaga perempuan sebab perempuan adalah manusia yang lemah dan memerlukan lelaki sebagai pelindung. Sebab itu juga lelaki sukar hendak masuk syurga kerana banyak tangan yang akan menarik seseorang lelaki itu sekiranya dia melupakan tanggungjawabnya.

Dengan ini iza percaya sekiranya kita menjalankan tanggungjawab pada Allah dan manusia insyaallah kita mampu dekatkan diri kepada pencipta...tak berani lak iza nak cakap yang kita dapat masuk syurga sebab yang menilai segalanya adalah Allah jadi sebagai hamba kita hanya mampu berdoa agak kita tetap dijalanya dan dipermudahakan perjalan hidup kita agak diakhir sana kita mampu memilih syurga Allah. Jadi hari-hari kene berdoa la untuk diri sendiri, ibu bapa, keluarga, kawan-kawan, orang yang tersayang dan semua umat islam.

p/s:aku percaya Allah tidak akan melupakan hamba yang sentiasa mengigatinya kerana Allah suka pada hamba yang meminta dan mengharap padaNya kerana segalanya adalah kerana Allah ^_^
0 comments

kecewe

Salam..
Kali nei aku kecewe bukn sbb pkwe ke kwn ke tp sbb diri sndiri...aku kecewe ngn diri aku..nape aku xleh nk terime pe yg berlaku dlm hidup aku..nape aku xpernh phm n mmg aku xkn phm n xnk phm!!!!!!!!

Yup aku hidup dlm keluarga yg agak ketat pengawlnnye..sgala keputusan atas abah aku..n xde sape leh bantah walaupn die pernh kate ngn aku sgalanye boleh dirunding tp bile runding pn mesti die gak yg nk menang..tp aku pelik, akak n adik aku sllu diberi kelebihan diorg dpt wat ape yg diorg nk wat..kadg2 aku xphm nape abah xleh nk banth pe diorg cakap..abah kate senang..xnk diorg tertekan..xnk diorg memberontak..aku??????????aku pn nk memberontk gak..

dari sekolah ag aku sentiase diberi 2 pilihan..mase aku tgktn 4..aku nk bermain hoki disekolh bera..sekolah nei xjauh pn dr sekolh aku tp bile tanye abah aku..leh x g main hoki kat sekolh bera..abah aku leh kate..nk main hoki ke nk berhenti belajar..xpyh belajar...aduh!!!menyentap jntung aku..nape xblh???bile aku masuk u..pilihn die lak nk kawen ke nk belajar..lau nk kawen berhenti belajar sdgkn aku xpernh kate pn nk kawen blm ape2 dh bg peringatan..xpe lah...2 xkisah sgt..br2 nei...aduh pedih sgt2..aku xpernh bekerja..nei la pengalam pertama aku bekerja, mengetahui sush senag mencari duit tp silap aku aku dh mengusahkn org dalm mencr pengalam bekerja...abah beri 2 pilihan kat aku nk wat lesen or keje????JGN TAMAK..aku ag xphm...sedih sgttttt

Duit???duit bkn ape2 bg aku...aku lgsg xkish pasal duit lau itu yg dikerja org yg di tatang bg minyk yg penut..bg aku duit leh cr..ape nk kisah rezeki kn masing2...tp org still memandg duit sgt penting..aku xnafikn kepntgkn duit tp dlm keadaan aku skrg duit bkn sesuatu yg pentg sbb skrg aku cukup pkai cukup mkn..xde yg kurg dlm hidup aku...mmg aku berkire dlm bab duit bile berbelnje sbb aku tau kuarga aku bkn org kaye...tp aku xphm bile adik aku blh sambil lewe tabur duit kat kedai2....aku penat memahami aku tp aku ttp xphm..sbb aku bkn die n bkn sesiapa...

duit blh menyebbkan org bergaduh..bolh bwk mati ke duit....g la bwk la harta karun korg..aku xkish la ckit pn aku xpndg...aku bkn nk berlagak umpama aku byk duit tp tolg la ukur baju dibadan sndiri..xgune kite melaram bgi nk rak tp duit mintg kat org..malu weiiii...

aku cube berdiri dikaki sndiri..xmintk org duit (tp lau nk bg pe salahnye) ari nei dh 2 kali mak tanye ade duit x..aku jwb la ade..sbb aku tau mak n abah perlukn duit lebih dr aku..aku nei xgune duit pn sbb aku masih tanggung mak abah aku...

Aku cube fikir positive..setiap bende yg jd ade hikmahnye!!!!!!so..iza xmau sedih2..xmau nangis2..go forward n ikut je la kate ayah ko andai itu yg mampu mengembirakn n menyengkn ati die sbb bende 2 xleh beli ngn wang ringgit
1 comments