This awesome blogger theme comes under a Creative Commons license. They are free of charge to use as a theme for your blog and you can make changes to the templates to suit your needs.
RSS

new semester

Assalamualaikum!!

Dah masuk semester baru beb..huhu..perasaan????biasa2 je...tp seronk jumpa kwn2..bdk2 umah, kwn kuliah, adik2 junior. Sekarang dah semester 5..dah memang senior la tapi bukan la super senior masih ada yang senior lagi.

Semester lepas dan cuti 4 bulan ini banyak mengajar aku tentang hidup dan macam mana aku perlu corak kehidupan aku. Aku tidak nafikan aku perlukan kawan, bagi aku mereka tempat aku mengadu tapi bukan bermakna mereka perlu sentiasa di sisi aku kerana mereka di hati. Bukan ke ada orang cakap kita perlu menerima orang seadanya baru lah orang akan menerima kita seadanya. Perkara ini yang aku belajar, aku perlu menerima semua jenis kawan aku dan tak nak merungut lagi..hehehe..insyaallah.

Aku mahu hidup berdikari dan perlu hidup berdikari sebab apa yang berlaku pada diri aku adalah disebabkan oleh aku sendiri. Jadi aku perlu lebih kuat dan pandang ke hadapan dan ingat bukan semua orang boleh tolong kita kalau bukan diri kita yang tolong diri sendiri. Oleh itu, aku perlu menjalani kehidupan aku dengan seronok bak kata Hajah Ir. Ashah kehidupan ini akan jadi sedih lau kita yang tidak tahu menghargainya.

Oleh itu, aku akan buat apa saja yang baik untuk aku dan mempedulikan kritikan yang menjatuhkan aku dan sentiasa meminta pandangan mak dan abah seterusnya melangkah dengan yakin ke depan kerana aku tahu setiap orang telah ditentukan takdirnya. Jadi aku perlukan Allah, agar aku tidak terpesong dari jalannya dalam mengejar sebuah kebahagian. Jadi senyum lah anda kerana senyum itu pengubat segala kepahitan. ^_^ <3

1 comments

Macam2 cerita

Assalamualaikum


Lama dah tak menulis pada blog ini, buka pun dah jarang. Bukan apa, dekat rumah guna “broadband” berbayar tapi nanti bila balik upsi “free”..huhuhu


Tetapi hari ini rasa nak menulis pulak. Macam- macam perasaan ada sekarang ini, seronok, sedih, kecewe dan yang paling penting dalam hati ad ataman..hahaha


Eh, lupa pulak nak ucap selamat hari raya adilfitri..maaf zahir dan batin semoga ukhuwah yang terbina akan kekal sepnjang hayat. Kalau nak cerita pasal raya tahun ini, macam-macam ada..tapi yang paling best, aku belajar buat kuih, kemas rumah, pasang tikar, langsir..seronok!!! benda yang jarang aku buat pada raya tahun- tahun lepas..mana taknya, balik- balik rumah saja dah raya tapi tahun nei sepanjang puasa aku kat rumah sampailah hari raya..Walaupun ada jugak rindu dengan kawan- kawan buka puasa sama tapi tak apa lah nanti kitorang boleh puasa sunat sama- sama dan buka puasa sama- sama tetapi yang paling penting tahun ini aku dapat luangkan masa dengan keluarga aku.













Tetapi ada kisah sedih jugak raya tahun ini..aku dilupakan kawan- kawan..kadang-kadang aku terfikir jugak, aku ini ada kawan ke????Agaknya betul kata Wan Mokhtar..walaupun dia bergurau tapi bila fikir balik ada kebenarannya..tahun ini kawan- kawan aku tak datang pun rumah aku..kalau diorang sibuk boleh la dimaafkan ini ada ke dah berkumpul kat triang 3(kampung aku la ni) tapi tak datang rumah aku..sedih sangat alasannya ikut drive pastu drivenya budak kelas aku gak…rasa tak patut tapi aku pun tak pergi rumah diorang..huhuhu..jadi fair la..tak apa lah nanti bila aku dah ada kerete, semua rumah member aku pergi tapikan segan lak kalau pergi sorang jadi korang kena tunggu aku kawen la pulak baru boleh beraya bertemankan hubby aku pergi rumah korang..hahahahahah (cita- cita tinggi ni)


Ok, sekarang nak cerita pasal kawan aku yang baru saja melangsungkan perkhawinannya pada hari ini..waaaaaa…ni la kawan aku sejak dari kecil yang la dia pun tinggal selang sebuah saja daripada rumah aku, jadi memang daripada kecik aku akan berjalan pergi rumah dia, bermain bersama dan sekarang dia main dengan hubby dia pulak la..huhuhu…nama dia Siti Khatijah Abu bakar.. pas khawin ni dia akan duduk dengan hubby dia dekat johor…aku mendoakan mereka bahagia dan aku tumpag bahagia dengan kebahagian mereka..(boleh tumpang- tumpang ke???..layan je la) tak sabar nak tunggu anak daripada diorang..huhuhu
Aku pulak akan sambung semester pada 12 haribulan 9 jadi lagi seminggu saja nak masuk balik..perasaan???sangat takut sebenarnya..mana tidaknya kepala dah penuh dengan game dan cerita tv..huhuhu…Aku amat berharap sangat aku akan tenang pada semester akan datang ini..hati aku tenang, iman aku kuat sebab sekarang aku nak tumpukan perhatian aku pada pelajaran aku..tak nak lah main-main dah sebab sakit sangat hati ini..mungkin belum tiba masanya..aku berdoa kebahagian yang akan aku kecapi adalah kebahagian milik semua orang sebab aku tak nak aku bahagia orang lain kecewe jadi “peace no war” huhuhu

1 comments

kelebihan dan kekurangan

Salam..
Apa nak cerita hari ini erk?????Haa...semalam abang syafiq ada telefon iza(abang syafiq ni iza kenal kat ym) dia kata jadi perempuan ni untung sebab senang masuk syurga. Tapikan dalam neraka penghuni perempuan lebih ramai daripada lelaki, kenapa?? sebab perempuan ada kelemahan yang boleh "dirobohkan" oleh bisikan syaitan. Almaklum la perempuan ada 9 nafsu lelaki pula ada 1 je nafsu jadi perempuan lebih mudah tergoda dan menggoda..huhuhu. Tetapi semua ini adalah kejadian yang dicipta oleh Allah dan Allah tidak akan menjadikan sesuatu itu sia kerana yang baik itu semua daripada Allah.

Sebab itu bile abang syafiq kate perempuan mudah masuk syurga iza jawab je la sebab Allah itu maha adil. Setiap yang lebih ade yang kurang begitu juga yang sebaliknya. Allah anugerahakan 9 akal kepada lelaki untuk mereka lebih berfikir dalam semua hal. Lelaki juga lebih sabar, rasional dan bijak. Daripada segi fizikal pun lelaki mempunyai fizikal yang kuat jikalau hendak dibandingkan dengan perempuan. Jadi Allah tidak akan memberi dugaan yang diluar kemampuan seorang hamba itu. Oleh itu, lelaki lebih diberi tanggungjawab dalam menjaga perempuan sebab perempuan adalah manusia yang lemah dan memerlukan lelaki sebagai pelindung. Sebab itu juga lelaki sukar hendak masuk syurga kerana banyak tangan yang akan menarik seseorang lelaki itu sekiranya dia melupakan tanggungjawabnya.

Dengan ini iza percaya sekiranya kita menjalankan tanggungjawab pada Allah dan manusia insyaallah kita mampu dekatkan diri kepada pencipta...tak berani lak iza nak cakap yang kita dapat masuk syurga sebab yang menilai segalanya adalah Allah jadi sebagai hamba kita hanya mampu berdoa agak kita tetap dijalanya dan dipermudahakan perjalan hidup kita agak diakhir sana kita mampu memilih syurga Allah. Jadi hari-hari kene berdoa la untuk diri sendiri, ibu bapa, keluarga, kawan-kawan, orang yang tersayang dan semua umat islam.

p/s:aku percaya Allah tidak akan melupakan hamba yang sentiasa mengigatinya kerana Allah suka pada hamba yang meminta dan mengharap padaNya kerana segalanya adalah kerana Allah ^_^
0 comments

kecewe

Salam..
Kali nei aku kecewe bukn sbb pkwe ke kwn ke tp sbb diri sndiri...aku kecewe ngn diri aku..nape aku xleh nk terime pe yg berlaku dlm hidup aku..nape aku xpernh phm n mmg aku xkn phm n xnk phm!!!!!!!!

Yup aku hidup dlm keluarga yg agak ketat pengawlnnye..sgala keputusan atas abah aku..n xde sape leh bantah walaupn die pernh kate ngn aku sgalanye boleh dirunding tp bile runding pn mesti die gak yg nk menang..tp aku pelik, akak n adik aku sllu diberi kelebihan diorg dpt wat ape yg diorg nk wat..kadg2 aku xphm nape abah xleh nk banth pe diorg cakap..abah kate senang..xnk diorg tertekan..xnk diorg memberontak..aku??????????aku pn nk memberontk gak..

dari sekolah ag aku sentiase diberi 2 pilihan..mase aku tgktn 4..aku nk bermain hoki disekolh bera..sekolah nei xjauh pn dr sekolh aku tp bile tanye abah aku..leh x g main hoki kat sekolh bera..abah aku leh kate..nk main hoki ke nk berhenti belajar..xpyh belajar...aduh!!!menyentap jntung aku..nape xblh???bile aku masuk u..pilihn die lak nk kawen ke nk belajar..lau nk kawen berhenti belajar sdgkn aku xpernh kate pn nk kawen blm ape2 dh bg peringatan..xpe lah...2 xkisah sgt..br2 nei...aduh pedih sgt2..aku xpernh bekerja..nei la pengalam pertama aku bekerja, mengetahui sush senag mencari duit tp silap aku aku dh mengusahkn org dalm mencr pengalam bekerja...abah beri 2 pilihan kat aku nk wat lesen or keje????JGN TAMAK..aku ag xphm...sedih sgttttt

Duit???duit bkn ape2 bg aku...aku lgsg xkish pasal duit lau itu yg dikerja org yg di tatang bg minyk yg penut..bg aku duit leh cr..ape nk kisah rezeki kn masing2...tp org still memandg duit sgt penting..aku xnafikn kepntgkn duit tp dlm keadaan aku skrg duit bkn sesuatu yg pentg sbb skrg aku cukup pkai cukup mkn..xde yg kurg dlm hidup aku...mmg aku berkire dlm bab duit bile berbelnje sbb aku tau kuarga aku bkn org kaye...tp aku xphm bile adik aku blh sambil lewe tabur duit kat kedai2....aku penat memahami aku tp aku ttp xphm..sbb aku bkn die n bkn sesiapa...

duit blh menyebbkan org bergaduh..bolh bwk mati ke duit....g la bwk la harta karun korg..aku xkish la ckit pn aku xpndg...aku bkn nk berlagak umpama aku byk duit tp tolg la ukur baju dibadan sndiri..xgune kite melaram bgi nk rak tp duit mintg kat org..malu weiiii...

aku cube berdiri dikaki sndiri..xmintk org duit (tp lau nk bg pe salahnye) ari nei dh 2 kali mak tanye ade duit x..aku jwb la ade..sbb aku tau mak n abah perlukn duit lebih dr aku..aku nei xgune duit pn sbb aku masih tanggung mak abah aku...

Aku cube fikir positive..setiap bende yg jd ade hikmahnye!!!!!!so..iza xmau sedih2..xmau nangis2..go forward n ikut je la kate ayah ko andai itu yg mampu mengembirakn n menyengkn ati die sbb bende 2 xleh beli ngn wang ringgit
1 comments

antara minat dengn mase depan


Salam..
Cam ne nk cite erk????hidup nei merupekan sesuatu yg rumit n tidak dijangkakn..kite mengharapkn sesuatu yg baik utk kehidupn kite..kite merancg sebaik yg mugkin tok mase depn kite berdasarkn mint kite tp kuasa Allah kn..xde sape yg tahu..
Jadi pe patt kite wat???bersedia menghadapi segala kemgkinan di mase hadapn..n jgn sesekali putus ase..n aku percaye setiap manusia 2 dh ditentukn takdirnye berdasarkn usaha n daya kemampuannye..pernh dgr x..Allah menguji seseorg itu berdasarkn kemampuannye..jd segala cabaran yg kite hadapi sbnrnye kite mampu atas
inye sbb bile kite berjy atasinye sesuatu menunggu disebalik cabarn 2..jd jgn putus ase

Bile kite xmampu n xberjaya dalam sesuatu bidang 2..xsalah lau kite bertukar bidang sbb kite nei manusia yg mane kebolhn yg kite miliki berbeze2..jd kite perlu cr la mane lebihnye kite..lau dlm pelajarn kite lemh pergi kepada kemahiran..nk belajar gak..belajar la kemhiran...
aku xphm la nape ade org pndg rendh pade kemahiran sdgkn aku rase org yg berkemahiran sgt2 la hebat sbb diorg tau ape yg diorg pelajar dan dapt digunakn untuk kehidupn dan jgk tuk alam pekerjaan...

ha!!!pasal minat lak..minat leh pupuk kn..lau kite xmint tp lau ari2 kate minat kite akan minat gak..jgn bilang tidak bila belum mencuba.. jd jgn kate xminat lau belum cube..tgk je dh xmint cube pndg kedepn tgk positive die..nei blm pape "aku xmint lah..dh xmint nk wat cam ne"...aiiii..sush la g nei sbb lau ade org xmint solat cam ne???haa!!!sush 2..lau xminat kene minat gak sbb solat 2 kewajiban kite n bile kite melakukn n dengn hidyah Allah insyaallah..kite akn istiqamah dalm melakukan solat n ngn sndirinye timbul minat sbb ape kite tau ganjaran yg akan diperolehi..

Jadi bile kite nk melakukan sesuatu 2 tgk kedepn..positive n negetive die..tgk ape yg akan jd di mase depn kite lau kite lakukn bende 2 bknnye berdasarkn minat sbb kite xkn tau pn bez ke x lau xcube..cam ne kite leh kate xminat lau xcube..kn org kate jgn nilai dr luarn je..dalam2 2 kene la nilai jgk..nei dgr cerite org..ape yg org alami k
adg2 xsame ngn yg kite alami..jd mari lah kite mencube2 tok mase depan kite sndiri...sbb kite xtau ape yg ade didepn sane n xrugi mencube nei hanye menambhkn pengalamn kite :)

(p/s:nk selit ckit..ari nei dh 2 bln aku kapel ngn shah..huhu..br 2 bln n mcm2 perangi aku die kene hadp..huhuhu..hope die kuat n sabar dal
m melayn perangi aku yg tergedik2 nei..hahahaha..nk tau dl aku kapel ngn shah sbb suke skrg aku stay ngn die sbb syg..hihihi..hope hgn kiteorg bertahn..DOAKN TAU.. ^_~)

pikir2..jgn xpikir..mase depn sndiri..
xde sape nk tlg pikirkn..huhuhu
0 comments

cuti sem..

Hari nei ari sabtu..dh 3 mggu aku bercuti..huhuhu..semlm result dh kuar...Alhamdulillah..walaupn aku plg rendh antara kwn2 aku..n result aku jatuh tp syukur sgt2 bile tgk gred..xde c..n leh meneruskn pengajian..huhuhu..hepi la..yg plg xdisangka taekwndo..dpt A..agak2nye naik tali pe erk???hahahaha

Aktiviti cuti kali nei..aku keje n wat lesen..huhu btl2 memenuhkan mase..
fisrt time keje..mm
g xtau nk wat pe pas 2..perasaan malu terlalu tebal dlm diri..aduh!!!
n satu ag..br aku tau lau kite nk bekerje..mental kite kene kuat n sihat bkn fizikal je chat sbb bile kite bekerja bwh org n terutama org cina mmg kite kene wat slumber badak je!!hahahahaha...keje nei memenatkn tp byk mengajar aku..mane la tau bile aku mula sem depan..aku mula dengn azam yg baru degn isi yg baru..hohoho..doakn

lesen..mmg wat slow2..ujian komputer pn blm ag..xpe la..slow2..lau cepat2 ti boring la pulak..hihihihi

kisah cinta lak???
ermm!!!pe nk cer erk...hidup perlu diteruskn walau pe pn jd,,emosi kene jg n jgn tergopoh-gapah lau x binasa diri..aku masih belajar mengenal shah..xmau disedih lau boleh nk ase bahagia dgn aku..ape2 pn moga kami kekal hingga akhir hayat..amin!!




Pic 1: aip!!!wat keje la









Pic 2:posing itu pentg..hahaha..senyum!!!!
0 comments
as salam
tahun baru..hidup baru..ye ke???
tah la..tp tok diri aku sndr..aku nk berubah..boleh ke agaknye..cube jd seseorg yg baru n lebih baik
ape yg aku nk??
aku xnk pape pn..cume aku nk hepi je..tp ade ke manusia dlm dunia nei xde masalh n hepi sepnjg tahun..boleh ke aku berpure2 cam xde pape berlaku tp dlm ati Allah je tahu..
nei la azam tahun baru aku..berpura2..baik ke x??huhu
bkn berpura2 depan org tetapi sentiase senyum lau ade masalh..
masalh xkn putuskn..cam sekrg la..ati ase sgt xteng,,terase die jauh sgt..dinginnye die..
tp ape aku leh wat??berlagak cam biase cam die ok..2 die la kate die ok..aku nk luahkn dekat org..tp sape agaknye yg sesuai sbb aku risau diorg kate eleh perkare remeh..n rosakkn mood diorg je...so simpn je la..hepi2kn diri..personl is personl

what??i'm hepi...hepi33333..i dont care
hidup aku bkn kerana sorg je pn..so die ialah die n aku adalah aku..so..put the problem outside..
skrg nei belajar adalah plg pentg..so aku pn xnk serabutkn fikiran aku degn masalh cam nei..bile ade mase br pikir erk..huhuhu
cam org cakp la..kite xleh nk pikir or wat byk bende dalam satu mase..

kenagn wat aku rindu,,aku nk 21 dah..byk dh kengn yg aku bwk..byk bende yg berlaku dlm hidup aku..tp aku xpernh nk belajarkn..merajuk marh..its me..emmm

aku nk jd lebih baik..bkn tok sape2 tp tok diri aku sndiri
0 comments